Skatteåterbäring vid utmätning av skuld

Hej , vi har skulder hos kronofogden , men eftersom vi bara har en inkomst så finns det inte utrymme för utmätning , nu är det så att jag ska få tillbaka pengar på skatten , har dom ändå rätt att ta skatteåterbäringen ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid utmätningen bör i första hand tas i anspråk sådana tillgångar som kan användas till skuldens betalning med minsta kostnad, förlust eller annan olägenhet för den betalningsskyldige (4 kap. 3 § 2 st. UB). Det innebär att det som kommer att utmätas i första hand är pengar (om det finns tillgängligt). Pengar är enkla att utmäta och det kräver inget arbete som genererar kostnader.

Om du har skulder hos kronofogden kommer skatteåterbäringen i första hand överföras av Skatteverket till Kronofogden för att betala dina skulder. Om det sedan skulle bli en summa över, när dina skulder är betalda, tillfaller överskottet er (Kronofogdens hemsida). Det bör dock sägas att ni alltid har rätt till att få behålla det som kallas för beneficium, vilket är pengar och annan egendom som du alltid får behålla för din egen och din familjs försörjning vid utmätning eller konkurs (5 kap. 1 § UB) - alltså sådant som krävs för att ni ska kunna bo och livnära er.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Välkommen att återkomma vid eventuella funderingar.

Vänliga hälsningar,

Felicia FredinRådgivare