FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt28/11/2018

Skatt vid gåva

Hej. Vi är 4 syskon som tillsammans äger en bostadsrätt. Var och en av syskonen äger 25% av bostade. Bostadsrätten är belånade hos banken med 1,5 miljoner kronor och även dessa 4 syskon som tillsmans står för lånet. Tre av syskonen vill ge bort sina ägardelar för bostaden till den fjärde syskonet. Och den fjärde syskonet vill också stå ensamt på lånet. Så i fotrsättningen ska det bli så att bara en syskon som ska ensam skå stå som ägare och som låntagare. Det ska inte vara någon försäljning mellan syskonen dvs de som överlåter och den som övertar ska inte betala någonting till varandra. Det ska bli som en gåva. Min fråga är: Kan det bli någon skattekonsekvens för någon av dessa fyra syskonen ? Eller måste någon av dessa syskonen betala skatt bara för att vi tre syskon ger bort våra ägardelar till den fjärde syskonet? Mvh Adrian

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Först och främst måste syskonen få godkännande från banken då det är ett gäldenärsbyte, byte av den betalningsskyldige. Banken har rätt att neka, tex om de inte anser att det fjärde syskonet kommer ha en chans att betala av hela lånet, dock står bostadsrätten som säkerhet vilket talar för att banken borde godkänna bytet.

Huvudregeln är att förvärv av bostadsrätt ska skattas men eftersom det är en gåva så faller det under 8:2 inkomstskattelag vilket säger gåvor är skattefria i Sverige. Eftersom ingen av syskonen gjort en vinst vid överlåtelsen så finns ingen kapitalvinstskatt, ingen behöver alltså skatta.

Hoppas du fått svar på din fråga.

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare