FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt16/02/2022

Skatt vid aktieöverlåtelse genom gåva

Hej, mina föräldrar äger ett aktiebolag ihop. Tanken är att jag ska gå med i aktiebolaget och överta min mors aktier, hur är det bäst att göra skattemässigt? kan hon ge bort sina aktier som en gåva utan att hon behöver betala skatt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skatten vid överlåtelse av aktier regleras i Inkomstskattelagen (1999:1229) [IL].

Det förekommer ingen skatt på gåvor (8 kap. 2 § IL). Vid överlåtelse av aktier genom gåva gäller dock kontinuitetsprincipen. Det betyder att du som mottagare kliver i gåvogivarens skattemässiga situation (44 kap. 21 § IL). Det innebär att du kan komma att beskattas när du senare säljer eller på annat sätt överlåter aktierna.

Om din mor överlåter aktierna till dig genom gåva är den överlåtelsen skattefri.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare