Skatt på vinst innan vinsten mottagits

Betalar man skatten innan jag mottagit vinsten i England

Lawline svarar

Hej,

Svaret beror lite på omständigheterna i ditt fall och exakt vad vinsten du talar om kommer ifrån. Om du inte fått svar på din fråga ber jag dig ställa den igen men med lite mer information gällande omständigheterna.

I Sverige betalar vi skatten på vinst man erhållit från kapital, ex aktier, när man deklarerar. Det spelar ingen roll om du erhållit vinsten när deklarationen sker utan det som är viktigt är att den har realiserats. Att realisera en vinst kan enkelt förklaras med exemplet om aktier: där realiseras vinsten när du sålt aktierna, vinsten är inte realiserad när du har kvar dem i din portfölj och skulle gått med vinst sen du köpte dem om du sålt dem.

Jag antar att vinsten du pratar om inte är lön för det är helt andra regler om skatt gällande lön. Mitt antagande kommer från din användning av "vinst" då man vanligen inte pratar om lön som en form av vinst utan ersättning för utfört arbete.

Svaret blir alltså att du skattar på vinsten i Sverige vid deklarationen om du har erhållit den som privatperson och du betalar oavsett om du fått pengarna på ett konto, det viktiga är bara att den realiserats.

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare