FrågaSKATTERÄTTArvsskatt30/10/2019

Skatt på arv från utlandet?

Jag är på väg att ärva en större summa pengar av en svensk medborgare bosatt i england.

hur blir det med arvskatten ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ingen arvsskatt i Sverige

I inkomstskattelagen finns det inget krav på att man ska betala arvsskatt, oavsett om arvlåtaren var bosatt i Sverige eller i utlandet (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Detta beror på att man i samband med upphävandet av lagen om arvsskatt och gåvoskatt, den 1 januari 2005, slopade arvsskatten i Sverige.

Däremot kan det bli aktuellt med arvsskatt i det land där den person du ärver ifrån levde. Vilka regler som gäller i England kan jag tyvärr inte svara på. Mitt tips är att du kollar upp vilka regler som gäller där.

Vad innebär detta för dig?

Sammanfattningsvis finns det ingen arvsskatt i Sverige. Dock uppmanar jag dig till att kolla upp vilka regler som gäller i England, då det kan bli aktuellt med arvsskatt i det land där personen man ärver ifrån levde.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Narin BanaeeRådgivare