FrågaSKATTERÄTTAvdrag16/02/2019

Skatt på lånade pengar

Hej, min man har tagit lån på 250 000. Han betalar ränta. Behöver han göra något med sin dekleration? Kommer han få skatta på dessa pengar?

Tack

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din man behöver inte betala någon skatt på de lånade pengarna. Han kan däremot få avdrag för räntekostnaderna som uppkommer med anledning av lånet enligt 42 kap. 1 § 2 stycket inkomstskattelagen. Vanligtvis behöver man inte göra något med sin deklaration då banker brukar lämna kontrolluppgifter avseende inbetalad ränta, och detta syns således i deklarationen. I annat fall begär han avdrag för ränteutgifterna vid punkt 8.1 i inkomstdeklaration.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare