Skatt på fritidshus

Om jag säljer ett fritidshus, var kan jag placera vinsten utan att behöva skatta för den mer än en gång? Alltså inte varenda år.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man behöver skatta på vinsten vid en fastighetsförsäljning mer än en gång. Det korta svaret på denna fråga är nej. När du sålt ditt fritidshus kommer du behöva deklarara försäljningen i din vanliga inkomstdeklaration året efter du har sålt din bostad. Du kommer enbart skatta på vinsten en gång, och du behöver såldes inte placera vinsten någonstans för att slippa skatta varje år. Jag kommer nedan kortfattat gå igenom hur beskattningen går till.

Enligt 44 kap. 13 § inkomstskattelagen (IL) beräknas kapitalvinsten som skillnaden mellan försäljningsintäkten minskat med kostnader för försäljningen och omkostnadsbeloppet. Vid försäljning av en privatbostadsfastighet behöver man enligt 45 kap. 33 § IL enbart skatta på 22/30 av den beräknade kapitalvinsten.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare