FrågaSKATTERÄTTÖvrigt02/02/2015

Skatt för dödsbo

Hej! Min make avled april 2014. Han hade två barn i tidigare äktenskap. Bouppteckning och arvsskifte är klara. Jag undrar hur det blir om det visar sig att maken får restskatt 2015? Ska jag betala hela summan, eller ska särkullbarnen också betala?

Lawline svarar

Hej

När någon avlider tar dödsbodelägarna (Du och de båda barnen av allt att döma) ansvaret för dödsboets tillgångar och skulder. Delägarna ansvarar även för att lämna in dödsboets deklaration. Dödsboet finns kvar tills alla tillgångar i boet har skiftats, vilket verkar ha skett här. Dödsboet är dock skattemässigt avslutat först när skattedeklarationen är inlämnad och eventuellt över- eller underskott är reglerat. Skulle det bli ett underskott, dvs restskatt, ansvarar dödsbodelägarna solidariskt för skulden. Var och en av dödsbodelägarna är alltså skyldig att betala så stor del av skulden som motsvaras av arvslotten. Skatteverket skulle dock kunna rikta kravet mot endast någon av delägarna som då måste se till att betala in skulden, men har då en regressrätt (rätt att återkräva belopp som överstiger vad just den personen skulle ha betalt) gentemot övriga delägare.

Svaret på frågan är alltså att ni delar på skulden.

Victor SundhRådgivare