Skall jag betala självrisken eller alla kostnader som uppstod?

Hejsan! Jag var med om en incident med min hund och två andra hundar, där en utav hundarna blev biten och ägaren till den hunden begär nu att jag ska betala veterinärkostnaderna, ett par utav hennes jeans som gick sönder, sveda och värk och hennes ombudskostnader.. Hon säger att veerinär kostnaderna gick på 3500kr och hennes självrisk är på 2500kr, alltså så har hon redan fått ersättning från sitt försäkringsbolag. Är det så att jag är skyldig att betala allt det som hon begär att jag ska betala eller ska jag bara betala självrisken på försäkringen som hon har på sin hund? Hon har sin hund försäkrad hos Agria. Och är det bara jag som ska betala eller ska ägaren till den andra hunden också betala?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt lag om tillsyn av hundar och kattar gäller strikt skadeståndsansvar. Det innebär i princip att ägaren av hunden (eller i vissa fall den som har hunden vid skadetillfället) är ansvarig att ersätta all skada som hunden har orsakat. Detta innebär alltså att du bör ersätta 3500 kr + övriga kostnader.

Inte sällan bör dock ditt försäkringsbolag (om din hund är försäkrad) täcka kostnader som din hund orsakat. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör vad som gäller.

Huruvida den andra ägaren skall betala eller ej beror på vilken av hundarna som tillfogat skadorna.

Lawline RådgivareRådgivare