Skälig hyra del av bostad

Hej, funderar på att hyra ut ett av dom två sovrummen i lägenheten jag bor i med min sambo och undrar vad skälig hyra skulle vara?

Rummet är 15 kvm stort lägenheten är på totalt 78kvm och den inneboende skulle ha skulle ha tillträde till resten av lägenhetens utrymme förutom vårt sovrum. Drift kostnaderna ligger runt 9000kr I månaden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att ni innehar en bostadsrätt. Då gäller lagen om uthyrning av egen bostad (Privatuthyrningslagen).

Så här räknar ni då ut skälig hyra: (Bostadens marknadsvärde x skälig avkastningsränta* / 12) + driftskostnader. Därefter delar ni summan med den siffra ni får fram när ni räknar ut hur stor andel av bostaden som hyrs ut.

* Den skäliga avkastningsräntan är enligt lagens förarbeten skälig om den ligger ett par procent över Riksbankens referensränta; här hittar du den.

Om ni kommer fram till att marknadsvärdet av bostaden är 2 miljoner kronor, 20% av bostaden hyrs ut (15/78) och räntan ligger på 1,5% skulle det bli:

2 000 000 x 0,015 / 12 + 9 000 = 11 500 x 0,2 = 2 300:-

Här kan du läsa mer!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare