Skador orsakade av hund - vems ansvar?

Om en ägare av servitut framför vår egna tomt har sina hundar lösa, vad händer om vi går på servitutet kopplat med vår hund och hennes hundar gör skada, vi har kopplade och inte grannen.

Vems är ansvaret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 19 § lag om tillsyn över hundar och katter, se här, framgår att hundägare/innehavare av hund har s.k. strikt ansvar för skador orsakade av hunden. Det innebär att om din grannes hundar orsakar skada, är dess ägare strikt ansvarig att ersätta skadorna. Det strikta ansvaret innebär att hundägaren är ersättningsskyldig oavsett om skadan uppstod som en olyckshändelse eller om det var ägarens avsikt att skadan skulle ske.

Hoppas du med detta fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare