Skadeståndsskyldighet för kattägare

Hej. Jag bor på nedre botten med min balkong mot en rondell 2m upp. Nyligen när en bil parkerade på trottoaren under min balkong hoppade min katt ner på bilen. Och jag är nu orolig för vart mitt ansvar/skyldighet ligger om det händer igen. Så min fråga är om han repar en bil som står olagligt parkerat på trottoaren under min balkong räknas det som mitt fel?

Lawline svarar

Hej,

En djurägares ansvar regleras till viss del i lag om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150#P19). Gällande hundar finns ett så kallat strikt ansvar, dvs. skadeståndsskyldighet oavsett om ägaren vållat skadan eller inte. Någon liknande bestämmelse finns inte för den som är kattägare. Istället aktualiseras skadeståndslagen. Enligt 2 kap. 1 §  (https://lagen.nu/1972:207) ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada ersätta densamma. Bestämmelsen gäller även om man varit oaktsam genom underlåtenhet. En djurägare kan anses ha en viss handlingsplikt för att förhindra att djuret orsakar skada.

Det är givetvis svårt att förutse hur en domstol skulle bedöma denna situaion. För mig framstår det som ytterst tveksamt att du som kattägare ska behöva vidta några åtgärder, och på så sätt undgå skadeståndsskyldighet. Situationen hade varit annorlunda om det faktiskt fanns parkeringsplatser under balkongen.

För säkraste är förstås att hindra katten från att hoppa ner från balkongen.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare