FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt17/03/2019

Skadeståndskyldighet vid olyckshändelse

Min 5åriga son ställde sig på en sittpall på min dotters dansträning. Benet gick plötsligt av på pallen o sonen rasade i golvet o slog sig.

Nu vill danstränaren att jag ska betala 400 kr för pallen. Jag bad att få ta hem den o skruva fast benet igen men fick ej detta.

Är detta verkligen rätt och riktigt?

Lawline svarar

Hej och välkommen med din fråga till Lawline!

De grundläggande reglerna för skadestånd när man orsakar en sakskada hittar man i skadeståndslagen (SkL). Utgångspunkten är att man ska ersätta skador man orsakar på saker om man varit oaktsam eller haft uppsåt att skada saken 2 kap 1 § SKL.

Att vara oaktsam innebär att man är oförsiktig, medan uppsåt innebär att man gör något med avsikt.

Om din son t.ex. hoppat på pallen och den gått sönder, skulle jag möjligen bedöma det som oaktsam. Skulle din son ta pallen och slå den i väggen skulle jag troligtvis bedöma det som uppsåt. Jag bör dock tillägga att barnets ålder spelar roll när det kommer till skadestånd. Det tas hänsyn till barnets ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter när det kommer till bedömning av skadestånd. Eftersom ditt barn bara är 5 år talar det starkare för att skadestånd inte kan krävas i denna situation, oavsett om det vore uppsåt/oaktsamhet 2 kap 4 § SKL.

Utifrån situationen du beskrivit, d.v.s. att din son stått på pallen och den plötsligt gått sönder, anser jag att det är en ren olyckshändelse. Uppsåt eller oaktsamhet föreligger inte i min mening från din sons sida. Vid olyckshändelser kan inte personen dömas till att betala skadestånd.

Jag tycker att det har varit schysst av dig att erbjuda att försöka fixa pallen, vilket du har rätt till att göra oavsett om du blir skadeståndsskyldig eller inte. Men det är oresonabelt av dansläraren att inte ge dig en chans till att fixa stolen och dessutom kräva dig på 400 kr.

Sammanfattningsvis menar jag att skadan uppstått genom olyckshändelse och att du därför inte är skyldig att betala något. Det låter på din fråga som att det är enkelt att skruva fast benet igen. I och med att dansläraren inte velat att du ska skruva fast benet igen får denne lösa det själv.

Jag hoppas din son mår bra och att ni får en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare