Skadeståndsansvar vid sakskada

Hej

Vid snöskottning av uppställd husvagn på en vintercamping råkade jag komma emot grannens husvagn och en liten buckla uppkom detta pga att jag halkade vid neddragande av snö på vår vagn. Inget hål i plåten men en liten buckla. Vad gäller här?

Vad är ett bra förhållningssätt

Finns det någon form av försäkring som täcker detta Drulle eller ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

När det gäller skador på egendom så finns det regler i skadeståndslagen.

I det här fallet så gäller skadan en sakskada som av olyckshändelse har vållats av dig. Eftersom du har vållat skadan så kommer du också att vara ersättningsskyldig för kostnaden som uppkommer som följd av skadan. Det första som du bör se till är vad du har för försäkringar som kan täcka skadan. I dt här fallet är det en ansvarsförsäkring från din sida som kan täcka skadan.

I hemförsäkringen brukar det finnas en drulle inbakad som täcker ett visst belopp. Har du även en tecknat en separat drulleförsäkring kan du använda dig utav den.

Det du i första hand bör göra är att kontakta grannen som äger husvagnen och få reda på vad ersättningen kommer att kosta för reparation för bucklan, du bör även direkt ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att anmäla skadan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare