Skadeståndsansvar för skada orsakat av hund

hej.. 7

i tisdag blev jag huggen i ansiktet av en hund.... fick sy och lite sånt... och kollegan på jobbet menar på att ja kan söka ersättning av ägaren för det? är det något ni kan svara på.? kommer ju bli rätt fula ärr i ansiktet ...

eller är det något som blir bara om jag anmäler?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har råkat ut för en skada med utomobligatorisk grund, det vill säga en skada som inte har bakgrund i ett avtalsförhållande utan som behandlas helt i enlighet med skadeståndslagen (SkL) och allmänna skadeståndsrättsliga principer.

Huvudregeln enligt SkL är att man blir ersättningsskyldig endast för sin egen vårdslöshet, enligt 2 kap. 1 § SkL så ska den som orsakat en skada ersätta den. Det finns dock lägen då man blir ansvarig även för skador som andra orsakat och ett sådant läge kan sägas vara gällande just hundar. Enligt lag om tillsyn över hundar och katter, 19 § så finns ett strikt skadeståndsansvar för ägare till hundar. Det betyder att som hundägare kan man bli ersättningsskyldig för skada som ens hund orsakat även om man själv inte varit vållande till skadan.

Avseende personskada så kan man kräva ersättning för sjukvårdskostnad, inkomstförlust (för utebliven lön om man inte haft möjlighet att jobba pga skadan) samt för sveda och värk eller lyte och men (se 5 kap. 1 § SkL). Skadeståndet kan dock jämkas, alltså sättas ned, om det skulle vara så att den som lidit skadan har varit medvållande, så skulle kunna vara fallet om du t.ex. provocerat fram attacken från hunden (6 kap. 1 § SkL).

För att utkräva skadestånd kan du börja med att vända dig till ägaren av hunden och se om ni kan lösa det hela privat. Vill ägaren inte gå med på detta så kan du ta vidare det till domstol genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Om du vill ha juridisk hjälp med att kräva ersättning eller behöver ett ombud i en eventuell framtida domstolstvist så kan du boka en tid med en av våra verksamma jurister här: lawline.se/boka

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare