Skadeståndsansvar för skada orsakad av sin katt

Hej!

En dag plingar det på vår dörr och där står ett äldre par med deras hund i famnen som blöder. De påstår att detta var orsakat av våran katt när det finns en annan utekatt som ser ut som våran i området. De var upprörda och påstod att våran katt är aggressiv och borde avlivas. Lång historia kort, nu hotar de oss med att ge dem 27000 kr annars blir vi polisanmälda. Så, vi undrar, vad är våra rättigheter som kattägare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter, 1 § lag om tillsyn över hund och katt.

När det gäller skador som en katt har orsakat blir skadeståndslagen tillämplig. För att ni ska bli skadeståndsskyldiga så krävs det att hundägarna visar att det är just er katt som orsakat skadan samt att ni har varit oaktsamma i er tillsyn över er katt.

Av din fråga framgår att det finns en annan katt i ert område som ser likadan ut som er katt. Det kan göra det svårt för hundägarna att bevisa att det var just er katt som orsakat skadan. Som sagt måste även hundägarna visa att ni varit oaktsamma i er tillsyn över er katt. Enligt min mening kan det inte ses som oaktsamt att låta sin katt vistas utomhus. På dessa grunder är min bedömning att det skulle bli svårt för hundägarna att driva en process gentemot er. Huruvida ni betalar är på så vis upp till er. Jag har också svårt att tro att en polisanmälan mot er skulle leda till något.

Om ni önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare