Skadeståndsansvar för kattägare

Hej! Jag har blivit biten av min sambos systers katt då vi var på middag där. Detta var helt utan anledning annars hade jag inte tagit det så allvarligt. Har fått uppsöka vård och fått utskrivet penicillin samt fått ta en till stelkrampsspruta. Kan jag kräva henne på skadestånd eller är detta kostnader som jag får stå för själv?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Ansvar för kattägare regleras i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. I lagen anges att katter ska hållas under tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (se 1 § lag om tillsyn över hundar och katter). Till skillnad från hundar så har en kattägare inget strikt ansvar för sin katt (jfr 19 § lag om tillsyn över hundar och katter). Med strikt ansvar menas att ägaren blir skadeståndsskyldig för de hunden har orsakat oavsett om ägaren vållat skadan.

I och med att regeln inte gäller för katter, så gäller skadeståndslagens regler (SKL) istället. Där krävs att din sambos syster uppsåtligen eller pga vårdslöshet orsakat skadan (2 kap 1 § SKL). Ett exempel som kan peka på vårdslöshet är om en kattägare är medveten om att katten brukar bita gäster och är ostabil runt andra människor. I en sådan situation krävs mer uppsyn. Att katten biter dig i ditt fall kan tyda på att din sambos syster inte har haft tillräcklig uppsyn. Av din fråga finns dock för lite omständigheter för att kunna göra en närmare bedömning av huruvida din sambos syster varit vårdslös.

mvh

Therese AxénRådgivare