Skadeståndsansvar för kattägare

Hej! Hej!

Våra grannar har fått leriga fotavtryck av en katt på motorhuven och på framrutan samt små repor som de anser att de måste slipa bort. De anser också att det är vår katt som har orsakat skadan, vilket kan vara vår katt eller lika gärna en annan katt i området. De anser att vi ska hålla vår katt borta från deras tomt eller hålla den instängd och att vi ska betala reparationskostnader av deras bil annars kommer dem stämma oss påstår dem. Vi anser att vi inte kan hålla katten instängd men att vi kan försöka schasa iväg den om vi ser att den går åt deras håll och att dom gärna får schasa iväg den och att vi inte är skadeståndskyldiga till att betala för reparation av deras bil.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 1 § lag om tillsyn över hundar och katter har du som kattägare ett ansvar att hålla din katt under sådan tillsyn som förebygger att skador vållas.

Din granne kan hävda att du är skadeståndsskyldig genom vårdslöshet. Det är emellertid din granne som måste bevisa att det är just din katt som orsakat skadan och att skadan uppkommit på grund av din vårdslöshet, exempelvis bristande tillsyn över din katt. Att släppa ut din katt torde ej anses vårdslöst.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare