Skadeståndsansvar för hundvakt?

Åkte utomlands för en helg och lät en god vän till mig ta hand om min hund. Jag gav klara instruktioner till var hunden inte får befinna sig då hunden lämnas ensam hemma - samt hur man skulle stänga av till olika delar av hemmet. Det hade gått bra tills sista dagen då jag skulle komma hem från min resa. Hunden hade på något sett dragit sig genom gallret, in till mitt sovrum, hoppat upp på sängen och kissat på min madrass där även min väns laptop låg. Laptopen finns idag inte på marknaden, och fungerar tyvärr inte längre. På vem faller ansvaret på?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Allmänt gäller strikt ansvar för hundar, dvs att ägaren eller innehavaren av hunden blir ansvarig för skador som hunden orsakar, oavsett om personen vållat skadan eller inte. Detta framgår av 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150). Med innehavare avses enligt lagens förarbeten den som för underhåll eller nyttjande tagit emot en hund. En hundvakt har tagit emot hunden för underhåll och räknas därmed in under definitionen. Detta gör din vän strikt ansvarig för skada som uppstår under hans/hennes omsorg.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare