Skadeståndsansvar för hundägare

Vi tog med vår hund till en inhägnad rastgård där vår hund och de andra 4-5 hundarna var okopplade. De andra hundarna rusade helt plötsligt mot vår hund som blev rädd. 2 hundar kom ifatt honom, vår hund ramlade och de 2 jagande hundarna landade på honom, vilket ledde till omfattande frakturer i ett ben. Ägarna till hundarna vägrar betala då de menar på att det var en olycka, vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av 19 § i lagen om tillsyn över hundar och katter framgår att en skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Det råder alltså ett strikt skadeståndsansvar för hundägare, vilket innebär att ägarna till de hundarna som skadade din hund ska ersätta din skada, dvs. veterinärvårdskostnaderna.

Värt att nämna är dock att skadeståndet i vissa fall kan jämkas enligt skadeståndslagens bestämmelser, t.ex. om den som lidit skada kan anses ha varit medvållande till skadan, 6kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207). För att den skadelidande ska anses ha varit medvållande krävs att denne agerat oaktsamt. Det är enligt min mening högst tveksamt att ditt agerande, dvs släppa lös din hund i rastgården, skulle anses vara ett oaktsamt agerande.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare