Skadeståndsansvar för djurägare

Hejsan.

2 katter springer på min hund när jag går på gatan förbi huset där katterna bor. Där finns inget staket och det är en öppen tomt mot gatan.

Ven har ansvaret och vad säger loven om detta?

Om min hund blir beten eller på annat sätt skadad vem har då ansvaret ?

Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Katt- och hundägares ansvar regleras i lag om tillsyn över hundar och katter. Enligt 1 § ska hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Katt- och hundägare har således skyldighet att ha översikt och ansvar för sina djur.

Avseende ersättning för uppkomna skador framgår det av 19 § enbart skador orsakade av hundar. I det fall en hund orsakar en skada ska hundägaren ersätta skadan, även om ägaren inte vållat skadan. Hundägare har ett strikt ansvar. Motsvarande bestämmelse finns inte för katter. Kattägare har således inte ett strikt ansvar. Istället ansvarar kattägare avseende ersättning enligt skadeståndslagens regler.

För att en kattägare ska bli skadeståndsansvarig enligt skadeståndslagen krävs enligt 2 kap 1 § att kattägaren agerat uppsåtligt eller vårdslöst. Om din beskrivna situation avser en engångsföreteelse kan det vara väldigt svårt att göra din granne skadeståndsansvarig genom att hävda att denne agerat oaktsamt.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Christoffer

Christoffer TolfRådgivare