Skadeståndsansvar för ägare till hund

Hej, jag passade en hund åt min kompis som påstod att hunden var frisk. Han var dock inte det och var magsjuk. Under tiden jag passade honom så spydde han ner det mesta i min lägenhet, blandannat soffan och min laptop. Laptopen gick sönder och hur ska vi hantera detta? Ägaren tycker att det är mitt fel. Men det var hennes hund som orsakade skadan. Vad är det som gäller då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar du i lagen om tillsyn över hundar och katter.

När det gäller ägaransvar för hundar så gäller det strikt ansvar (se 19 §), det betyder att ägaren står för alla skador som orsakas av hunden trots att ägaren inte är vållande. Det krävs dock alltid ett orsakssamband mellan skadan och händelsen. Det betyder att för att du ska få skadestånd för kostnaden på din dator måste du kunna bevisa att den har gått sönder på grund av hundens gärning.

Kan du bevisa ett orsakssamband har du möjlighet att rikta ett skadeståndsanspråk mot ägaren till hunden. Att starta en process för att kräva in skadestånd kan dock bli dyrt och finns det försäkring som täcker din skada kommer istället den att täcka ersättningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Julia GustafssonRådgivare