Skadestånd vid skadade kläder i kemtvätt

Hej,

Lämnade in min sons jacka på kemtvätt för ca 3 veckor sedan - när vi hämtat ut den ser vi nu när vi tagit fram den (det börjar bli kallt) att de har tvättat jackan med pälskragen som har krympt ihop fullständigt samt går inte att vika bakåt.

Vi påtalade felet imorse och tog med oss jackan till kemtvätten. De skulle undersöka saken. Jackan som för övrigt på REA i oktober förra året kostade 6048 kr går inte att hitta på rea någonstans på nätet nu utan butikspris ligger på 7700 kr.

Om min son ska kunna köpa en likadan produkt som den han hade och som han hoppades kunna få ha även i år så måste han alltså betala 7700 kr.

Är inte kemtvätten skyldiga att betala så man kan köpa in en likadan produkt då varan är ett år gammal bara. Ska vi som konsument bli drabbade för att de inte har skött sig fackmannamässigt och läst på lappen som sitter i jackan där det står klart och tydligt att pälsen måste tas bort innan kemtvätt?

Frustrerad mamma och ledsen son som använda hela sin lön från sommarjobbet till att köpa denna jackan. Hör förvisso inte hit men man blir förbannad.

Det första de sa på kemtvätten var att ja men vi ska inte betala för att ni ska köpa en ny jacka......?

Tacksam för svar så snart som möjligt då "chefen" på kemtvätten tydligen skulle ta kontakt med mig på förmiddagen...

Hälsn Tina L----s

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar att svar att fokusera på vad som avgör hur mycket du kan få i skadestånd, men jag kommer även att gå igenom det generella rättsläget.

1.Tillämplig lag

Denna fråga regleras av Konsumentjänstlagen. Den lagen är en lag som syftar till att skydda konsumenter vars egendom en näringsidkare utför på. Den kan inte avtalas bort på det sätt köplagen kan(3 § Konsumentjänstlagen).

2.Skadeståndsskyldighet

För att kemtvätten ska vara skyldig dig pengar måste vissa rekvisit vara uppfyllda. De är uppfyllda i ditt fall, men det är bra att veta vilka dessa är ifall de försöker invända mot dina krav. Du får kräva skadestånd om de är uppfyllda (16 § Konsumentjänstlagen)

a.Reklamation: Du har informerat näringsidkaren om ditt missnöje och din åsikt att tjänsten utförts på ett felaktigt sätt (17 § Konsumentjänstlagen). Detta ska göras inom skälig tid, vilket alltid är minst två månader().b.Fel på tjänsten: Tjänsten är inte utförd på ett fackmannamässigt sätt (4 § Konsumentjänstlagen), även om detta beror på olyckor eller likande (9 § första punkten Konsumentjänstlagen)c.Föremålet för tjänsten har blivit skadat (32 § Konsumentjänstlagen): Jackan är föremålet för tjänsten, den är skadad.d.Det beror inte på någon annans agerande än näringsidkaren (32 § andra stycket Konsumentjänstlagen)e.Inga jämkningsgrunder (34 § Konsumentjänstlagen): Skadeståndet kan jämkas ner ifall det finns försäkringar som täcker skadan, eller om kemtvätten skulle orsakas oskäligt stor ekonomisk skada av att det ursprungliga skadeståndet döms ut till dig.
3.Skadans värde

Hur mycket du ska få betalt beror på hur mycket du yrkar. Dina yrkanden måste dock vara grundade i någon källa på jackans värde. Nypris kommer du troligen inte kunna få för den, eftersom den har använts, men det är tänkbart att du kan använda priset du var tvungen att betala för den nya för att få en större del av det ersatt.

Rean innebär att jackan hade ett lägre värde än den annars haft, eftersom man inte kan förutsätta att konsumentvaror går upp i värde. Köpet av den nya jackan kommer troligen inte kunna täckas helt, eftersom det har skett ett frivilligt val att läggas ut mer pengar än vad som ursprungligen lades ut för den skadade jackan. Detta beror på att Konsumentjänstlagen endast ersätter den skada näringsidkaren orsakat.

Vidare kommer det vara resonemang om hur pass obrukbar jackan har blivit, hur mycket av dess värde som finns i dess utseende och i dess funktionalitet samt vad som är rimligt med tanke på rean. Det är troligen till din fördel ifall jackan, som inte är av den billiga typen, finner mycket av sitt värde i sitt utseende, märke etc. eftersom dessa värden skadas mer än själva funktionsdugligheten. Funktionsdugligheten hade varit av högre relevans för billigare jackor.

Om du har fler frågor hjälper vi dig gärna även i framtiden

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare