Skadestånd vid personskada

Hej..Jag har slagit en elev som har kallat mig lillebror för rasistisk. Jag gjorde det med 3-5 knytten näve. Han fick uppsöka sjukhustet men dagen efter det mådde han bra. Han har nu väckt åtal mot mig och nu har tingsrätten skickat när rättegången ska ske.

Jag har inte begått något brott förut men jag kommer troligen nu bli dömd för ringa misshandel eller misshandel av normal grad. Jag kmr även mer store sannolikhet betala skadetillstånd & för smärta och sveda till målsägande.

Min fråga är hur mycket kan tingsrätten döma mig att betala utifrån min tidiga ålder ( 17 år ) och Vad händer om jag ej kan eller vill betala ? Betalar min föräldrar då eller ? Mina föräldrar har bruttolön på mindre än 25 000 kronor. Räknas det som dåligt ekonomi om Kronfogen gör en undersökning av gärningspersonens (min eller mina föräldrars) ekonomi ?

Lawline svarar

Hej!

Då du har slagit personen 3-5 gånger borde det i regel utgöra misshandel av normalgraden, 3 kap. 5 § BrB. Gällande skadeståndet regleras detta i skadeståndslagen (SKL). Eftersom att du är under 18 år, är 3 kap. 5 § SkL tillämplig. Paragrafen föreskriver att förälder ska ersätta skada som barnet har vållat genom brott. Eftersom att du har vållat personskadan genom brott, är det således dina föräldrar som måste betala skadeståndet.

Påföljden brukar i regel bli samhällstjänst med tanke på din ringa ålder. Gällande skadeståndet så är det svårt för mig att veta hur mycket dina föräldrar kan bli skyldiga att utge, då det beror på omfattningen av skadorna. Om du varken kan eller vill betala, kommer kronofogden att ta över ärendet till pengarna har betalats. Betalar ni inte kommer skulden stiga kraftigt med tanke på dröjsmålsränta etc. Det spelar således ingen roll vad kronofogden anser vara dålig ekonomi, då dina föräldrar har en bruttolön och kommer därmed krävas på betalning.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, har du fler funderingar är du välkommen åter!

Mvh,

Filip BraunRådgivare