Skadestånd vid användning av namn eller bild i reklam

Vilken storlek på skadestånd är normalt vid användande av namn i reklam utan samtycke?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av vad jag kan se finns inget normalt belopp som ofta betalas ut. Skadeståndets omfattning i olika rättsfall har varierat från allt mellan 20 000 kronor till 150 000 kronor.

När det gäller skadeståndets omfattning är det därför svårt för mig att säga ett specifikt belopp som vanligtvis utgår. Däremot kan jag ge några generella utgångspunkter för vad man kan tänka på när man bestämmer skadeståndet.

När någon olovligen använder namn eller bild i reklam föreligger skadeståndsskyldighet (3 § lagen om namn och bild i reklam). I förarbetena (prop. 1978/79:2 s. 63) framgår att bestämmelsen (3 §) främst tar sikte på skådespelare och andra vars "image" ofta utnyttjas i reklam. Men även mer anonyma personer har rätt till skadestånd.

Rätten till skadestånd avser två olika kategorier.

1.Skäligt vederlag. Det ska motsvara det arvode som personen hade fått om den samtyckt till reklamen. Skadeståndets storlek beror på vad som är vanligt inom reklambranschen i förhållande till den skadelidnas normala arvodesnivå. Det här skadeståndet betalas ut oavsett om uppsåt eller oaktsamhet föreligger på den skadevållandes sida. Alltså ska alltid detta skadestånd betalas ut.

2.Annan skada. För att annan skada också ska ersättas genom skadestånd krävs antingen uppsåt eller oaktsamhet hos den som använt namnet eller bilden i sin reklam. Vid bedömning om denna skada ska utbetalas tar man hänsyn till även andra omständigheter än rent ekonomiska (3 § första stycket tredje meningen). Det kan exempelvis vara om namnet eller bilden förekommit i ett kränkande sammanhang i reklamen.

Hoppas du fått klarhet i dina funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare