Skadestånd som sommarjobbare

basically Jag jobbar på ett glassställe, utanför lokalen så har vi en glass i en strut staty gjord av plast som lite marknadsföring. igår kväll när jag stängde så glömde jag ta in den, min chef berättar att dom kommer behöva beställa en ny och det kommer kosta 5k från min lön. 3200 för statyn och 1800 för transport då den tydligen skickas från Spanien.

min fråga är trots att det var 100% mitt fel att jag inte tog in den helt juridiskt kan dom kostnaderna komma från min lön? medveten att jag torska fel men vill inte förlora 5k

staty grejen har blivit hittad så kommer inte behöva betala ett öre. så undra mest om detta är ens lagligt att ta lön för att kompensera för något tappat eller stulet. jag är 18 år och sommarjobbar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i skadeståndslagen (SkL).

Som arbetstagare är du endast skadeståndsskyldig gentemot din arbetsgivare för skador orsakade i tjänsten ifall det föreligger "synnerliga skäl" (SkL 4:1). Med tanke på att du endast sommarjobbar, orsakade skadan genom glömska och är relativt ung finner jag det svårt att se hur synnerliga skäl skulle föreligga. Min bedömning är alltså att du inte skulle vara skyldig att betala något för skylten. Det är dock inte självklart eftersom det saknas vägledning från högsta domstolen på vad som utgör synnerliga skäl.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare