FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt26/02/2019

Skadestånd på grund av felaktig vård

Hej! Var uppe på min vårdcentral och skulle göra nageltrång operation! 5 månader senare så fick jag åka upp igen efter felaktig behandling som ledde till komplikationer! Nu har det gått ytterligare 5 månader och det har blivit värre komplikationer! Har även ärr på andra stortån och nagelbit som växer upp istället för rakt pga 6-8 felaktiga behandlingar!

Min fråga är om jag kan fylla i någon skadeanmälan och begära skadestånd !

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man har skadats i offentlig vård eller i privat vård som har avtal med offentlig vårdgivare, kan man ha rätt till ersättning genom Patientskadelagen. I så fall ska man vända sig till Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag (Patientförsäkringen LÖF). Enligt LÖF måste patienten lidit av en patientskada.

En patientskada är enligt patientskadeslagen när en patient drabbas av lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om rätt åtgärder hade utförts vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården. Huruvida du har rätt till ersättning är svårt för mig att avgöra då jag inte har alla detaljer och inte den kunskap som krävs. Utifrån den information du har gett låter det dock som att du skulle kunna ha möjlighet till ersättning, eftersom du har fått ett ärr.

Du kan gör en anmälan om skada, på https://lof.se/patient/anmalan/innan-skadeanmalan/ . Sedan får LÖF utreda om de anser att din skada uppfyller förutsättningarna för att kunna få skadestånd.

Hoppas du blir nöjd med svaret på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare