Skadestånd när skola har portat förälder?

Hejsan! Före jul blev min sambo vittne till en misshandel på vår 6 åriga son av en äldre pojke. Min sambo sa då till pojken ordentligt att han inte skulle röra honom igen. Detta resulterade till en polisanmälan mot min sambo som vi ej hört något om det går vidare till rättegång. Mamman har även sett till att rektorn utfärdat ett besöksförbud så min sambo får inte vistas på skolans område. Det är bara jag som får hämta och lämna och vi har 2 barn till som ska till andra ställen. Jag är tvungen att säga upp mig från jobbet då ingen kan hämta eller lämna mer än jag. Kan jag stämma mamman för förlorad inkomst? Sveda och värk? Har jag någon möjlighet att få lite upprättelse? Enligt personalen så är mamman knäpp och gör en höna av en fjäder, och dom har varit jättefina mot oss och stöttat i allt detta kaos. Vad kan jag göra? Tack på förhand /

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadestånd

Du kan inte få ersättning för sveda och värk. För detta krävs att du lidit personskada. Du har inte heller drabbats av ren förmögenhetsskada, varför du inte kan få ersättning för ekonomisk förlust enligt (skadeståndslagen 2 kap. 2 §).

Eftersom skolinspektionen är huvudansvarig för att se till att skolan följer de regler som finns angående skolans skyldigheter och verksamhet har du gjort helt rätt i att skicka en anmälan till skolinspektionen.

Skolinspektionen

Du kan inledningsvis anmäla skolan till skolinspektionen, varpå de kommer besluta hur/om de tar frågan vidare.

JO-anmälan

Åtgärder du kan vidta medan du inväntar svar från skolinspektionen är att JO-anmäla skolan om du anser att du själv, din sambo eller ditt barn har blivit felaktigt behandlad av skolan. Det absolut enklaste är att skicka in en anmälan via formuläret som finns på JO:s hemsida. Då behöver du bara fylla i det steg för steg och sedan skicka in det.

Om du istället vill skicka in en JO-anmälan via till exempel e-post är det viktigt att du får med punkterna nedanför:

1.Vem klagomålet riktar sig mot, dvs. vilken skola och/eller tjänsteman som du anser har agerat felaktigt.

2.En kort beskrivning av händelsen/händelserna.

3.Det agerande som du anser var felaktigt och motivering till varför du anser att skolan och/eller tjänstemannen har agerat felaktigt.

4.När händelsen/händelserna inträffade.

5.Ditt namn, adress och eventuellt telefonnummer.

6.Kopior av handlingar som är av betydelse för att visa att skolan och/eller tjänstemannen har agerat felaktigt.

JO kan inte pröva frågor om skadestånd.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare