Skadestånd konsumenttjänslagen

För ca 1 år sen fick vi stopp i avloppet, och det är ju inte allt för ovanligt så vi kontaktade en rörmokare som kom och fixade det, efter ca 2 veckor har vi stopp igen och då rinner det även vatten från takslitsen i köket (toaletten är på övervåningen) Vi bryter upp slitsen och ser att det läcker från avloppsröret, vi kontaktar rörfirman som kommer och hjälper oss igen, och eftersom det sker med så kort intervall så undrar jag om rörmokaren skadat röret första gången han var där, varpå de filmar hela vägen och upptäcker då en plastbit som sitter fast, men ingen skada på röret.

I samma tid har vi bytt tak på vårat hus. Plåtslagarna i Boden har bytt ut stos och har kapat av luftstammen , varpå en bit av röret rasat ner i avloppet. plastbiten vi hittade i avloppet passar in som en pusselbit på det avkapade röret. Vi har reklamerat till takfirman, från början så sa de att naturligtvis så skulle de ersätta oss för skadan de orsakat bara de fick underlag från oss, vilket de fått ett flertal gånger via e-post, brevledes, sms, vi har nu argumenterat om detta i ett års tid, de jag vill ha ersättning för är den kostnad som mitt försäkringsbolag inte stod för (vissa delar ur rörmokarnas fakturor) samt min självrisk, totalt rör det sig om ca 7000 kr. Detta skulle aldrig ha hänt om de inte tappat ner plastbiten, därför tycker jag att de ska stå för hela kostnaden. vart vänder jag mig för att få hjälp då de vägrar samarbeta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline. Jag beklagar er situation.

Jag vill först börja med att nämna den lagbestämmesle som ger er rätt till ersättning i detta fall. I er situation är det konsumenttjänstlagen som gäller, förkortad KtjL, vilken ni hittar här. Er rätt till ersättning grundas på 32 § i denna lag, men i och med att takfirman redan gått med på att ersätta så tänker jag inte förklara denna bestämmelse så mycket mer. Om ni ändå skulle vilja detta så lämna en kommentar eller ställ en ny fråga.

Som konsumenter råder jag er att i första hand kolla lite på webbsidan hallakonsument.se där ni kan få information om era rättigheter. Ni kan även kontakta någon där på telefon för att få råd.

Man kan också anmäla takfirman till allmänna reklamationsnämnden, ARN. Kan då kostnadsfritt pröva tvisten mellan er. Du kan hitta mer information på deras hemsida arn.se. Det kan dock vara värt att nämna att en dom från ARN inte är bindande men att företag oftast brukar följa domen då man kan riskera hamna på ARN:s "svarta lista".

Det finns också möjlighet att ta ärendet till domstol men detta är inget jag rekommenderar i första taget då det dels kan ta lång tid men också bli kostsamt, kostnaderna kan rent av överstiga den summan som ni nämnt i er fråga.

Jag hoppas att detta gav er lite klarhet och återkom gärna igen om något var oklart

Vänliga hälsningar

Jean NaboRådgivare