FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/03/2019

Skadestånd för vårdslöst beteende

Jag blev tillsammans med en tjej som hade väldigt bråttom med att gifta sig och skaffa barn. Jag hade flera orosmolm på vägen och frågade henne tydligt vid flera tillfällen om hon är seriös med att vi är exklusiva med varandra. Dum som jag var så gick jag varje gång på detta och går med på att köpa ringar i hundratusenkronorsklassen. Därefter blir hon även gravid och vi firar detta efter besök hos MVC där det bekräftas.

Ringarna är klara för slutbetalning och avhämtning nån vecka senare och jag bekräftar med henne innan jag slutbetalar. 5 dagar senare går hon och beställer en renovering av min lägenhet med motiveringen att vi nu kommer ha delad ekonomi (hon bokade in en vigsel för veckan därefter) och att hon ska köpa in sig i min lägenhet med en miljon kr.

Kvällen efter säger hon bara kort och gott att hon inte vill vara ihop med mig mer och jag fick ingen förklaring någonsin.

Det visade sig att hon inte bara hade haft EN annan fulltalig pojkvän hela tiden, utan även varit med flera andra killar och ljugit om alltifrån tjänsteresor till midsommarfirande "ensam". Hon hade även skrivit och sagt till dussintals personer att hon är singel, även gravid och med förlovningsringen på fingret.

Ringarna gick inte att lämna tillbaka och hade bara 7% av inköptspriset i inlämningsvärde. Snälla säg att jag kan yrka skadestånd för ringarna och kanske renoveringen pga hennes lögner och vårdslösa beteende?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tråkigt att höra vad du varit med om. Dessvärre kommer du inte kunna begära skadestånd för ringarna. Köpeavtalet som du ingått med försäljaren har såvitt försäljaren kunnat utläsa varit frivilligt och därmed är avtalet er emellan intakt. Det blir dessutom väldigt svårt att hålla ditt ex ansvarig. Det finns inget i svensk lagstiftning som kan tvinga någon att fortsätta med en relation och skadorna man ådrar sig genom att köpa presenter, ringar eller hus för stora kostnader är en risk man tyvärr får stå för själv.

När det gäller renoveringarna kan det finnas ett visst utrymme men frågan kommer ändå att handla om relationen mellan dig och de näringsidkare som hon beställt tjänsterna av. Det kan bero på vilken tjänst hon beställt och hur, det är svårt att svara på med den information du gett. Det kan få betydelse för vem som faktiskt är betalningsskyldig om hon har beställt tjänsten i sitt eget namn eller i ditt, har hon använt sig av ditt personnummer eller annat för att få till stånd ett avtal? Om hon beställt saker i ditt namn borde näringsidkaren rimligtvis vänt sig till dig med en offert eller avtal för underskrift som du då har kunnat bestrida eller acceptera. Har du accepterat avtalsvillkoren, skrivit under eller på annat sätt medverkat så är du mest troligt bunden av avtalet och sitter då i samma sits som med ringarna.

Om du behöver hjälp med att reda ut hur villkoren ser ut och dina möjligheter att bestrida så är du välkommen att boka tid hos oss på www.lawline.se/boka.

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare