Skadestånd för skada på hund

Hej!

Jag passade min dotters båda Pomerainians förra helgen och vi (familjen) gick en runda. Vi passade på att gå förbi min systerson som bor i närheten för att säga hej. Hans fru har en Leonberger och nu eftersom de är gifta så är det ju hans också.

Jag ringer på, systersonen öppnar och står först kvar i dörren men kliver sedan ut och pratar med mina barn och maken. (De bor i en marklägenhet men ingen egen trädgård) Dörren står öppen och utan förvarning flyger deras hund ut och biter tag och ruskar den ena hunden som en vante. Innan systersonen får loss dotterns hund och kan ta ner deras hund och jag kan lyfta upp dotterns hund var fruktansvärd...hunden skriker men inga vad vi kunde se synliga bett. Vi rusar hem och har sedan smskontakt. Inte roligt att info dottern vad som skett. Dotterns hund är chockad och gnyr och skriker när man närmar sig den. Dagen efter följer jag med min dotter till veterinären (Slöinge) som vi har ca 12 mil till enkel väg. Hunden får spruta och fler sprutor som min dotter kan ge vid behov, lite hälta. Faktura slutar på 2 348 kr. Två dagar senare nytt besök hos veterinär, samma resa, faktura 2 500 kr. Då dottern har hunden försäkrad får hon tillbaka ca 1900 kr, resten anser vi att systerson med fru ska betala...De har inte ens från första början erbjudit sig att stå för några kostnader, helst tycker de man ska dela...Känsligt då man är släkt. Vad gör vi? Vi har inte polisanmält händelsen.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att ni har hamnat i en situation där ni undrar vem det är som ska stå för kostnaderna som orsakades av er systersons Leonberger. Bestämmelser om vems ansvaret är hittar vi i Lag om tillsyn av hundar och katter (HoK) samt Skadeståndslagen (SkdL).

Vem är ansvarig för skadan?
En hundägare har ett så kallat strikt ansvar för sin hund, vilket innebär att han/hon är ansvarig för all skada som den orsakar. Det spelar ingen roll om det var en olyckshändelse, utan ägaren står som ansvarig för allt. I ert fall har din systersons Leonberger skadat din dotters Pomeranian. För detta ska alltså din systerson och hans fru stå ansvariga, 19 § (HoK).

Skadeståndets beräkning
Hundar räknas enligt lagens mening som en egendom (lös sak) och därför har din syster rätt att få ersättning för den sakskada som hon har lidit. Sakskadeersättning innefattar en ersättning för sakens värde om den har gått helt förlorad, eller dess reparationskostnad. När det gäller husdjur har man insett att veterinärkostnader ofta kan överstiga djurets inköpsvärde. De har därför i ett rättsfall (NJA 2001 s. 65 I och II) bestämt att skador på husdjur inte ska ses som andra sakskador på livlösa ting. Detta beror på att husdjur ofta har ett större personligt värde än andra saker. Denna bestämmelse innebär att även veterinärkostnader som överstiger hundens marknadsvärde ska ersättas, till skillnad från andra "saker". Enligt detta har din dotter rätt till ersättning av din systerson och hans fru för det resterande belopp som inte innefattades av försäkringen, 5 kap. 7 § SkdL.

I skadeståndets omfattning inräknas också sådan förlust som inte kunde undvikas. Med tanke på att veterinären låg så pass långt bort orsakade själva bilresan dit och hem också ekonomisk förlust. Din dotter har även för resekostnaderna rätt till skadestånd om det är så att detta är den närmst liggande veterinären och denna kostnad inte kunde undvikas på annat sätt, 5 kap. 7 § SkdL.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis har din dotter rätt till skadestånd från din systerson och hans fru för de veterinärkostnader som inte täcktes av försäkringen. Hon kan även ha rätt till ersättning för bensinpengar till och från veterinären om dessa kostnader inte kunde undvikas på något sätt (exempelvis att det fanns en annan veterinär på närmre avstånd).

Som jag ser det behöver ni inte polisanmäla händelsen om det inte är så att de nekar din dotter skadestånd. Det är alltid extra känsligt när det rör sig om närstående, så bästa sätt att lösa det på är att försöka komma överens själva först. Om detta inte skulle fungera kan ni självklart göra en polisanmälan för att få ut skadeståndet.

Jag hoppas att detta klarade upp era frågetecken och att det löser sig för er på bästa sätt.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare