FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt19/10/2014

Skadestånd för psykiskt lidande

Hej. Jag har som avsikt att stämma en man som orsakat mig hemskheter. Han har lurat mig på en massa pengar och detta har orsakat mig psykiskt lidande då jag känt mig dum och lättlurad. Min Fråga är om jag kan kräva skadestånd för sveda och värk fast att han personligen inte har skadat mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En person som, genom vårdslöshet eller uppsåt, utsätter en annan individ för psykiskt lidande, har orsakat en personskada (jfr 2 kap. 1 § skadeståndslagen). I ditt fall tycks mannen direkt eller indirekt haft en avsikt att lura dig, varför det inte råder några större oklarheter gällande kravet på uppsåt eller vårdslöshet.

Inbegripet i skadeståndet för personskada är ersättning för fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk), 5 kap. 1 §. Enligt lagens förarbeten krävs för att få ersättning för psykiskt lidande att skadan är medicinskt påvisbar. Normala känsloyttringar såsom oro, chock och sorg i samband med skadevållarens (mannens) agerande ger vanligen inte upphov till skadestånd. Två exempel på något medicinsk påvisbart är att du varit sjukskriven eller har läkarintyg.

Avslutningsvis vill jag säga att om du har ett konkret bevis på att du påverkats negativt rent psykiskt, utöver de normala känsloyttringarna, så har du en chans att få igenom ditt skadeståndsanspråk. I annat fall är chanserna små att vinna framgång.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare