Skadestånd för oljeläckage på parkeringsplats

Skall jag betala skadestånd pga att min bil läckt olja på den parkeringsplats jag hyr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är: kanske. Hur jag kom fram till det kan du läsa nedan.

Valet av lag

Olika bestämmelser kan bli tillämpliga beroende på hur parkeringsplatsen du hyr är beskaffad. En parkeringsplats på öppen mark utomhus omfattas av arrendelagstiftning, närmare bestämt reglerna om lägenhetsarrende. En parkeringsplats i ett garage omfattas av hyreslagstiftning. Jag ska därför kort berätta lite om vilken lag som kan bli tillämplig.

Avtal eller skadeståndslagen gäller för lägenhetsarrende

Lägenhetsarrende regleras lite varstans i jordabalken (JB), främst i 7 och 8 kap. Det finns dock inga bestämmelser om skadestånd för den typen av skador, och vi måste därför söka svaret på annat håll. Generella skadeståndsfrågor regleras i skadeståndslagen (SkL). 1 kap. 1 § SkL stadgar dock att lagen bara är tillämplig när inga avtal (eller andra lagar) är det. Har du och uthyraren skrivit något om skadestånd i ert avtal gäller det. Omfattas din parkeringsplats av arrendelagstiftning är det alltså i första hand avtalet som ska tillämpas, och i andra hand SkL. 2 kap. 1 § SkL stadgar att den som "[…] av vårdslöshet vållar […] sakskada skall ersätta skadan".

Avtal eller hyreslagen gäller för hyra

Hyra regleras i 12 kap. JB (12 kap. kallas ofta för hyreslagen). Enligt 12 kap. 1 § femte stycket JB är avtalsvillkor som för dig medför sämre villkor än vad som står i lagen utan verkan mot dig. Om det till exempel står i ert avtal att du ska ersätta all skada på parkeringsplatsen, oavsett om du vållat skadan eller inte, är det villkoret utan verkan. Villkor som är fördelaktiga för dig kan du dock åberopa. Skulle det alltså stå i ert avtal att ni inte behöver ersätta några skador alls, gäller det. Är inga avtalsbestämmelser tillämpliga gäller 12 kap. 24 § JB, som stadgar att hyresgästen "är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom […] vårdslöshet".

Oavsett vilken lag som väljs är analysen likadan: med ett oklart resultat

Den viktigaste skillnaden mellan vilken lagstiftning som blir tillämplig är att uthyraren har möjlighet att stipulera strängare avtalsvillkor för lägenhetsarrende än för hyra. Eftersom jag inte vet vad ni skrivit i avtalet måste jag lämna det därhän, men jag rekommenderar att du ser över avtalsvillkoren. Jag går nu vidare i själva skadeståndsbedömningen. Frågan kvarstår dock: Ska jag använda 2 kap. 1 § SkL eller 12 kap. 24 § JB? Det kan jag som bekant inte veta, men det spelar ingen roll eftersom bedömningen är likadan oavsett vilken lag som väljs. I lagrummen jag citerat ovan står ordet vårdslöhet med. Vi frågar oss alltså om bilens oljeläckage är en konsekvens av att du varit vårdlös. Hur bedömer man då vårdslöshet? Det finns inga givna svar, bara riktlinjer. Därför går det inte att med hundra procents säkerhet besvara din fråga. Allt jag kan åstadkomma är en kvalificerad gissning. Jag listar riktlinjerna under nästkommande rubriker och lägger till mina kommentarer. Vägledande avgöranden är en viktig riktlinje, men jag har dessvärre inte hittat några.

Lagstiftning

2 kap. 7 § fordonsförordningen stadgar att "[e]tt fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs." Du är enligt 2 kap. 14 § samma förordning "skyldig att underhålla och sköta det så att det är i föreskrivet skick". Det är förvisso inte säkert att du ska anses ha åsidosatt dina skyldigheter enligt förordningen, men att bestämmelserna finns talar för att du varit vårdlös. Det finns andra bestämmelser som kan vara av betydelse, exempelvis om du inte låtit besiktiga bilen etc.

Sedvana

Man kan fråga sig hur nitiska besiktningsmännen är vad gäller oljeläckage. Är det vanligt att man godkänner en besiktning trots läckage? Jag vet inte, men svaret bidrar till analysen på förväntat sätt.

Den fria bedömningen

Här passar allt möjligt in. Hur stor är risken för att skada skulle inträffa? Hur stor är skadan? Hur har dina möjligheter sett ut att förebygga skadan? I vilken utsträckning har du kunnat inse att en risk för skada funnits? Det här är frågor jag är övertygad om att du kan svara på bättre än jag.

Slutsats

Uppenbarligen är svaret på din fråga osäkert. Det är naturligt i skadeståndsfall. Det betyder att uthyraren inte utan vidare kan kräva dig på skadestånd eftersom en sådan fråga måste prövas i domstol först. Det är svårt att säga något om hur utfallet sannolikt skulle bli. Det vore enklare att göra om jag haft svaren på de frågor som ställs i den fria bedömningen. Skulle du behöva hjälp med att komma närmare ett svar rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka

Lycka till!

Jesper EngRådgivare