Skadestånd för ihjälbiten hund

Vår älskade lilla Chic, yorkshireterrier, blev ihjälbiten av en amstaff.

Har vi rätt att kräva skadestånd och i så fall hur mycket?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst beklagar jag sorgen. Nedan kommer jag att redogöra för hur rättsläget ser ut under rådande omständigheter. Om du vill läsa mer om en ägares ansvar för sin hund kan ni göra det i lagen om tillsyn över hundar och katter, och om du vill läsa mer om skadestånd i allmänhet kan du göra det i skadeståndslagen.

När det rör sig om en ägares ansvar över sin hund råder ett så kallat strikt ansvar, med det menas att ägaren till hunden som bitit ihjäl er hund alltid ska ersätta skadan (19 § i lagen om tillsyn över hundar och katter). Därmed har ni rätt att kräva skadestånd för den skada som amstaffen vållat er i egenskap av den bitit ihjäl er hund.

Hur mycket skadestånd ni kan kräva är svårt för mig att bedöma på det underlaget jag har. Ägaren till amstaffen ska ersätta den skada som amstaffen vållat er, därmed hur mycket pengar ni har förlorat på att amstaffen bet ihjäl er hund. En hund ses i lagens mening som en sak och ersätts därmed som en sakskada (2 kapitlet 1 § skadeståndslagen).

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare