FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/12/2018

Skadestånd för brännskada

Hej !

Jag var på en cafe igårkväll du hade inte satt ordentlig lock på de, när jag fick ta med mugg då fick jag het vatten på min hand! Jag tänkte hör av med er om jag kan stäms företaget med tänkte att jag fick brandskada.

Jag har även bilder som jag kan infoga.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du kräva caféet på skadestånd för de brännskador som orsakats av att locket inte var korrekt förseglat när du köpte en kopp kaffe. Lagen som gäller i fall så som detta är skadeståndslagen (SKL). I 3 kap. 1 § SKL hittar vi de ansvar ett företag har för skador som deras anställda har orsakat. Här står det att företaget är skadeståndsskyldigt för de som de har anställda i sin tjänst om de orsakar en skada genom vårdslöshet eller uppsåt.

Att baristan uppsåtligen skulle ha orsakat skadan kan jag ej svara på men frågan det landar på är huruvida vårdslöshet skett. I skadestånd för personskada innefattas bland annat ersättning för sjukvårdskostnader, inkomstförlust samt ersättning för sveda och värk enligt 5 kap. 1 § SKL.

Huruvida du får skadestånd beror alltså på om du kan påvisa att baristan som gav dig koppen varit vårdslös i detta och storleken beror på hur mycket ekonomisk skada du lidit samt till viss del ersättning för sveda och värk.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare