FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/05/2014

Skadestånd + fängelse, ej dubbelbestraffning.

Hej

Om man har fått en dom på 18 månaders fängelse för grov skadegörelse, kan man bli dubbelbestraffad i form att ett försäkringsbolag kräver också 7 miljoner i skadestånd? Vad säger Eu lagen? i domen står att försäkringsbolaget har betalat ut 7 miljoner kronor för reparation av skadan , jag vet att de kommer kräva de pengarna så fort domen har vunnit i laga kraft. Tacksam för snabbare svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Du har rätt i att det finns en princip som förbjuder dubbelbestraffning, den återfinns i konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna, närmare bestämt i art. 4 i protokoll 7. Där står att ingen får lagföras eller straffas två gånger för samma sak.

Dessvärre är detta inte till någon hjälp i ditt fall eftersom skadestånd inte betraktas som ett "straff" i lagens mening, även om det kan uppfattas som det av den skadeståndsskyldige. Av 1 kap 3 § brottsbalken framgår att straff är "böter och fängelse". Skadestånd är således inte straff. Enligt skadeståndslagen 2 kap 1 § ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar en personskada eller sakskada ersätta skadan.

Som du själv är inne på kan domen användas som exekutionstitel enligt 3 kap 1 § utsökningsbalken

och skadeståndet kan därmed drivas in med hjälp av kronofogdemyndigheten sedan domen vunnit laga kraft.

Har du fler frågor är du välkommen att återkomma.

Mvh

David IngvarssonRådgivare