FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/07/2019

Skada på utlånad egendom

En vän lånade för liter mer än ett halvår sedan en resväska av mig. Hon hade kvar resväskan i fyra månader innan jag fick tillbaka den, vilket var ok eftersom jag innan inte hade behövt den. När hon väl lämnade tillbaka resväskan berättade hon att den gått sönder (så pass att den inte längre går att använda). Hon sa att hon begärt ersättning av flygbolaget eftersom den gått sönder under flygningen. Det lät i mina öron lite konstigt att det skulle ta sådan tid, men sa att det var ok och att hon skulle höra av sig när hon fick ersättningen. Nu har det gått ytterligare tre månader och jag har flera gånger frågat om ersättningen för att kunna köpa ny väska och jag förstår ju nu att hon aldrig begärt ersättning av flygbolaget. Grejen är att hon själv nu vägrar ersätta mig för väskan och själv säger att hon "inte orkar ta det med flygbolaget." Har jag på något lagligt sätt rätt till ersättning från henne när hon i grunden inte har haft sönder väskan med uppsåt men också aktivt avstått från att söka ersättning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När något lånas ut ska föremålet lämnas tillbaka i oförändrat skick (11 kapitlet 1 § Handelsbalken). Då du lånat ut väskan och fått tillbaka den i obrukbart skick innebär detta att kompisen du lånat ut väskan till är skyldig att ersätta dig.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare