Skada på cykel efter transport på cykelställ

Jag och några kompisar skulle iväg och cykla och transportera cyklarna med bil. För att slippa köra med så många bilar väljer en kompis att transportera sin dyra cykel på mitt cykelställ. Jag och en annan kompis spänner fast cyklarna på cykelstället och anser att de sitter fast. På motorvägen släpper båda cyklarna från cykelstället på ett oförklarligt sätt (cykelstället sitter kvar). Som tur var skedde ingen olycka, men cyklarna skadades. Nu undrar jag om det inom juridiken finns någon vägledningen gällande kostnadsansvaret för reparationen av kompisens cykel?

Mvh Peter

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Vem bör stå för kostnaden?

Den vägledning ni kan få i juridiken är Skadeståndslagen. Enligt 2 kap. 1 § Skadeståndslagen blir man skadeståndsskyldig för sakskada (dvs skadan på cykeln) om man uppsåtligen eller genom vårdslöshet orsakat skadan. Skadeståndslagen handlar om så kallad delikter, dvs skadestånd som inte förutsätter att man brutit mot något avtal. Eftersom du och kompis (den du benämner som "en annan kompis") inte uppsåtligen orsakat skadan görs bedömningen utifrån om ni agerat oaktsamt.

Eftersom det inte finns någon speciallag eller prejudikat på området om just det som inträffat i ert fall gör man en så kallad fri culpabedömning. Då beaktar man:

a) risken för skadan,

b) den eventuella skadans storlek,

c) möjligheten att undvika skadan samt

d) Skadevållarens möjligheter att inse skaderisken.

Jag måste tyvärr meddela att jag anser mig känna till för lite om situationen för att göra en bedömning, men ovanstående punkter är det man beaktar. Till exempel skulle jag behöva veta hur ni surrat fast cyklarna och om ni skulle kunna ha gjort annorlunda för att undvika skadan. Rena olyckshändelser gör inte att man är berättigad till skadestånd, och det kan vara så att det här får betraktas som det.

Återkommer ni med flera detaljer ska jag försöka göra en lite mer precis bedömning. Jag kommer dock nedan redogöra för annan viktig information för det fall att man bedömer det som att ni har vållat skadan på cykeln.

Hur stor ersättning?

För det fall att man bedömer det som att ni orsakat skadan genom vårdslöshet är huvudregel att den som lidit skadan ska försättas i samma situation som denne var innan, varken sämre eller bättre. Om det bedöms som att ni agerat vårdslöst, beror ersättning på om det är en total skada eller en partiell skada, se 5 kap. 7 § Skadeståndslagen. Det låter som att endast en partiell skada uppstått. Det betyder att ett eventuell skadestånd bestå av kostnaden för reparationen samt eventuell värdeminskning på cykeln efter reparationen. Om det däremot om det är dyrare att reparera cykeln än att införskaffa en ny, ska en ny införskaffas istället för att reparera den gamla. Dock verkar det vara en cykel som är dyr och som att den går att reparera, varför det är kostnaden för reparationen samt eventuell värdeminskning som ske utgå i skadestånd.

Solidariskt ansvar?

Om 2 eller flera personer anses ha vållat skadan blir man solidariskt ansvarig (Skadeståndsrätt, Hellner & Radetzki), alltså att man ska stå för lika stor del av skadan. Först därefter kan man regressvis dela upp ansvaret om t.ex någon kan anses ha orsakat skadan mer än den andre. För det fall att detta skulle betraktas som ett vållande skulle alltså du och din kompis betala halva reparationskostnaden (och ev värdeminskning) var.

Lawline RådgivareRådgivare