Skada orsakad av hund

Var på promenad med min hund kopplad, möter lös hund, slagsmål utbryter, i mina försök att dela på hundarna blir jag rejält biten, kan ej säga av vilken av hundarna. Ägaren tycker hon har koll på sin hund trots bråket. Ber henne om skadestånd, hennes försäkring säger till mig att jag inte kan bevisa att det var just hennes hund som bet mig och får därför inget skadestånd. Har läkarintyg på handikapp av Bettet. Vad göra?

Detta skedde dessutom under tid då man inte får ha hund lös pga vilda djuren har ungar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga!

Som hundägare har man ett ansvar för sin hund och blir skadeståndsskyldig om det kan bevisas att hunden har orsakat skada på person eller egendom. Detta framgår ur Lag om tillsyn över hundar och katter 19§.

Alltså finns det definitivt en möjlighet för dig att få ut ersättning om det är den andra hunden som har bitit dig. För att få ut skadestånd måste du kunna bevisa att det är just den andre ägarens hund som har bitit dig. Att du har gått emellan bråket och att du har fått ett läkarintyg på att du är biten spelar tyvärr ingen roll i detta fallet utan det enda som spelar roll i bedömningen är vilken hund det var som faktiskt bet dig.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare