Ska taxerings- eller marknadsvärde användas vid värdering av fastighet vid arvskifte?

Vid arvskifte beräknas fastigheter efter sitt taxeringsvärde eller marknadsvärde. Jag är särkullbarn och ska ha min arvslott.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om värdering av fastighet vid arvskifte. Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är fastighetens taxerings- eller marknadsvärde som ska användas vid just arvskifte. Det som måste tydliggöras är att denna fråga inte är tydligt lagreglerad. Även om frågan inte är lagreglerad så finns det ändå vissa viktiga styrdokument, däribland en proposition (s. 24) och ett ställningstagande från Skatteverket.

Det som följer av regeringens proposition (s. 24) och Skatteverkets ställningstagande är att det är marknadsvärdet som bör användas vid värdering av fastighet vid arvskifte. Däremot kan taxeringsvärdet få lov att användas om alla dödsbodelägare är överens om det. Dödsbodelägare kallas de personer som har omedelbar rätt till arv eller bodelning i dödsboet ifråga.

För att då sammanfatta verkar det som gäller idag vara att det är marknadsvärdet som ska användas för att beräkna en fastighets värde vid arvskifte. Ha dock i åtanke det jag skrev om taxeringsvärdet i föregående stycke.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare