Ska särkullbarnen få efterarv?

Hej,

Jag har en arvsfråga, som jag gärna skulle vilja ha svar på.

Alvar och Gunilla är omgifta.

Alvar har ett vuxet barn A sedan tidigare äktenskap, Gunilla har två vuxna barn B och C.

Gunilla avlider. Dödsbodelägare är således make och två särkullbarn.

Total behållning i boet är 2 mnkr (1,2 mnkr från Gunilla och 800 tkr från Alvar). Alvars giftorättsandel är 1 mnkr. Kvar att fördela är 500 tkr till Alvar och laglott om 250 tkr till vardera B och C.

Några år senare avlider Alvar. Vad återstår för B och C att ärva från Alvars dödsbo, som är att hänföra till modern Gunilla?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Efterlevande make (Alvar) ärver inte framför särkullbarnen B och C, förutsatt att B och C inte avstår från sin arvsrätt, (3 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken). Det innebär att när Gunilla avlider så ärver särkullbarnen B och C hela arvet, dvs. 500 000 kr vardera, (2 kap. 1 § Ärvdabalken).

När Alvar sedan går bort så ärver B och C ingenting. Det finns inget efterarv i detta fall.

Mitt svar utgår från att det inte finns något testamente eftersom det inte nämns i frågan. Om det nu är så att det finns ett testamente så använd kommentarsfunktionen nedan eller ställ en ny fråga.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare