FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut31/12/2016

Ska sälja fastighet, hur garanterar jag att gäststugan behåller sin rätt till vatten?

Hej! Då vi sålde vår "gäststuga" egen fastighet, så skrev vi i försäljningen att hon skulle få ta vatten från vår brunn , då vi dragit en ledning dit. Nu har min make dött och jag ska sälja. Jag vill inte sätta henne helt i klister och tänker be nya säljaren att hon får två år av dom, till att börja med. Finns inget servitut, eller inskrivet i någon myndighet. Bara att vi söm säljare till henne , skrev att hon skulle få nyttja vår brunn.

Hur blir läget nu? Kan hon ställa krav för all framtid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Den lagtext som är tillämplig på din fråga är den ganska röriga jordabalken. Förmodligen får du hjälp av en mäklare med formalia och likande vid köpet.

Servitut:
Det absolut säkraste är väl egentligen att du faktiskt löser ett servitut. Eftersom det är en ensidig handling där du så att säga ger bort viss rätt till en annan fastighet så spelar det ingen roll att det görs så här efter att gäststugan sålts. Servitut är dock den bästa garantin för hon som bor i f.d. gäststugan. Om det inte är ett alternativ ska jag dock ge dig ett annat som ger säkerhet under perioden du nämner.
Ett servitut gör att hon kan ställa krav för all framtid. Alternativet jag nämner nedan gäller bara två år...

Villkorat köp av fastighet:
Det finns möjligheter att villkora fastighetsköp. Oftast rör dessa villkor exempelvis att köpesumman ska utbetalas till säljaren eller liknande. Det finns alltså möjlighet för dig att vid försäljningen ställa villkor som köparen måste uppfylla. Dessa villkor får sträcka sig max 2 år. Regeln för detta finns i 4 kapitlet 4 §.
Du kan alltså kräva att köparen under två års tid skall tillåta gäststugan att ta vatten ur ledningen. Köpet är då villkorat och om de inte följer villkoret så förlorar de fastigheten.

Du kan också villkora köpet så att köparen måste fixa servitutet.

En nackdel med villkorat köp:
Eftersom det här är ett avtal mellan dig och köparen så har dock inte gäststugan något att säga till om. Om köparen inte följer villkoret så är det DU som har rätt att kräva att de ger gäststugan vatten. Gäststugan har inget att säga till om själv. (När det finns servitutet så har gäststugan själv rätt att hävda servitutet).
Dessutom så är följden om det inte följer villkoret att du kan kräva att köpet återgår. Och eftersom du vill sälja huset så vill du knappast ha tillbaka det för att någon som köper det inte kan respektera er överenskommelse kan jag tänka mig.

Mitt råd:
Jag numrerar mina råd efter vad jag tycker är bäst.
1. Ordna ett servitut innan försäljningen. Det här är förmodligen det enklaste för att garantera att alla får det de behöver. (Här slipper du risken att få tillbaka fastigheten och hon slipper riskera att bli utan vatten).
2. Villkora fastighetsöverlåtselsen så att den som köper fastigheten måste ordna servitutet inom två år.
3. Villkora fastighetsöverlåtelsen så att gäststugan har rätt till vatten i två år.

Lycka till med villkoren och fastighetsförsäljningen!

Gott nytt år!
Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare