FrågaSKATTERÄTTAvdrag26/02/2021

Ska RUT-avdraget då gå på dödsboet eller på mig?

Hej! Min mamma har gått bort och jag är ensam arvtagare. Hon hade en villa som dödsboet har sålt och vad jag förstår så kan villan inte övergå i köparens ägo förrän dödsbolagfarten är klart. I skrivande stund är bouppteckningen klar.

Vad jag förstår så ska jag göra en deklaration över själva husförsäljningen. Jag kommer behöva köpa in tjänster för städning och flyttning av hennes bohag. Ska RUT-avdraget då gå på dödsboet eller på mig? Känner viss förvirring kring vad som ska "belasta" mig respektive dödsboet.

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dödsbo har möjlighet att få RUT-avdrag endast om arbetena har utförts före dödsfallet (67 kap. 11 tredje stycke inkomstskattelagen). I detta fall kommer hushållsarbetet utföras efter dödsfallet. Därför kommer dödsboet inte ha rätt att få Rut-avdrag för hushållsarbeten.

Du kan inte heller beviljas något RUT-avdrag för städningstjänster i din mammas villa som har redan sålts (se även Skatteverkets webbsida).

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare