FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/04/2022

Ska myndighetsåldern höjas samt vad innebär den slopade straffrabatten för unga mellan 18-20 år?

Hej, ska myndighetsåldern höjas från arton till tjugo år, eller vad är lagförslaget? När går detta lagförslaget igenom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget lagförslag på höjd myndighetsålder

Nej, i nuläget finns det inget lagförslag angående att höja myndighetsåldern och det finns ingen pågående statlig offentlig utredning (SOU) eller liknande som pekar på att detta är aktuellt.

Slopad straffrabatt för unga mellan 18–20 år vid allvarlig brottslighet

Jag misstänker att du i stället tänker på den slopade straffrabatten för unga mellan 18–20 år vid allvarlig brottslighet (Slopad straffrabatt för unga myndiga). Detta är en lagändring som trädde i kraft 2:a januari 2022 och har varit omdebatterad i den samhälleliga- och politiska debatten. Lagändringen innebär att personer mellan 18–20 år inte längre ska särbehandlas vid påföljdsbestämningen när personen begått ett brott som har ett minimistraff på ett års fängelse eller i fall när brottet i det enskilda fallet bör medföra ett års fängelse även om minimistraffet är lägre (Prop. 2021/22:17 - Slopad straffrabatt för unga myndiga vid allvarlig brottslighet, s. 25).

I dessa fall ska alltså rätten inte längre beakta personens ålder och särbehandla denne med anledning av denna vid straffmätningen. Till exempel kommer rätten inte att beakta en 19-årings ålder när de bestämmer påföljden för en våldtäkt som 19-åringen begått eftersom minimistraffet på våldtäkt ligger på två års fängelse.

Hoppas att detta klarnade upp dina funderingar!

Med vänlig hälsning,

Isaac JurisRådgivare