FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN16/04/2019

Ska köpas ut från en ärvd lägenhet, kan det påverka studiestödet från CSN?

En nära släktning har gått bort och jag kommer att få ärva 1/4 av en lägenhet, där min släktings man kommer att bo kvar (han äger halva, och jag och mitt syskon delar på andra halvan). Lägenheten i fråga kommer alltså inte att säljas, utan jag kommer att bli utköpt.

Jag har CSN och har två år kvar att plugga. Min fråga är om min del av lägenheten, när jag blir utköpt, räknas som en inkomst, eller som ett arv för mig? Arv påverkar nämligen inte csn, men inkomst gör.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver påverkar inte ett arv din möjlighet att få studiestöd från CSN. Detta eftersom ett arv inte anses vara en inkomst enligt CSN då det inte är en skattepliktig inkomst. (jfr 8 kap 2 § 1 st inkomstskattelagen, här)

När din släktings man köper ut dig från lägenheten kommer du inte att beskattas för den inkomst som det innebär för dig. Detta eftersom handlingen att lösa ut dig inte innebär att en försäljning av lägenheten sker. Det är istället din släktings man som kommer behöva betala skatt för din andel vid en eventuell framtida försäljning. Med anledning av detta bör ni beräkna reavinstskatten och dra av den från marknadsvärdet. På så sätt blir transaktionen så rättvis som möjligt. Reavinstskatten är dock enbart fiktiv, du betalar alltså ingen faktisk skatt. CSN bör därför inte se pengarna du får från din släktings man som en inkomst som kan påverka ditt studiemedel. (för beräkning av reavinstskatten se skatteverkets rättsliga vägledning, här)

Hoppas du har fått svar på din fråga! Känner du dig fortfarande osäker kring detta rekommenderar jag att du kontaktar CSN så kan de förklara hur de brukar göra i dessa situationer.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare