Ska jag skicka in mina intyg till Förvaltningsrätten?

Jag har överklagat försäkringskassans beslut om sjukersättning till Förvaltningsrätten.

Det är 14 månader sen och har varit sjukskriven sen dess. Ska jag skicka in mina intyg för det senaste 14 månaderna till Förvaltningsrätten mvh Susanne

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förvaltningsrätten ska se till att målet blir utrett. Därför kan de begära in mer information, både från dig och från myndigheten, detta härleds från domstolens utredningsansvar (8 § förvaltningsprocesslagen, FPL). Det kan vara intyg, kvitton eller annat som är viktigt i målet.

Du kan alltid på eget intiativ, komplettera med fler uppgifter gällande ditt mål. Har du ett ombud eller biträde ska handlingarna skickas via ombudet/biträdet. Här behöver du tänka på om det tillförda materialet är av relevans till det som ska beslutas (saken). Du behöver heller inte skicka in underlag som du redan skickat in till Försäkringskassan, eftersom förvaltningsrätten, genom myndigheten redan har tillgång till handlingarna.

Vad som gäller för dig

Jag skulle i denna situation råda dig att komplettera dessa uppgifter till Förvaltningsrätten eftersom det gäller din sjukersättning och är därför av relevans för målet.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare