Ska jag kallas till bouppteckningen efter min sambos mor?

Min sambos mor, nyss avliden, är första person i ledet och sammankallar.

Skall jag också kallas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om du ska kallas till bouppteckningen med anledning av att din sambos mor har avlidit. Dödsbodelägarna kallas till bouppteckningen (20 kap. 2 § ÄB). Den avlidnes efterlevande make, sambo, arvingar och testamentstagare är dödsbodelägare (18 kap. 1 § ÄB).

Du ska alltså bara kallas till bouppteckningen om den avlidne har testamenterat något till dig, inte annars. Att din sambo är arvinge gör inte att du blir dödsbodelägare.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Mvh

Johan Landström

Johan LandströmRådgivare