Ska jag betala tillbaka till personen vars spritflaska jag har sålt?

Måste jag betala tillbaka för en spritflaska jag sålt i efterhand till någon som hade den hos mig i över en månad och aldrig hämtade den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom spritflaskan inte var din men var i din besittning och du har sålt den så kan du dömas för olovligt förfogande (10 kap. 4 § Brottsbalken). Jag skulle råda dig att betala tillbaka pengarna som du har fått för spritflaskan till personen som ägde den. Annars kan denne polisanmäla dig för brottet olovligt förfogande.

Hoppas att det var svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare