Ska jag betala skatt för avyttring av bostadsrätt även om jag är bosatt utomlands?

Hej,

Jag har ärvt en bostadsrätt efter min mamma. Jag är sedan länge bosatt i Belgien (utskriven) och lämnar inte in någon deklaration i Sverige. Enligt vad jag förstår skall vinsten på lägenheten vid försäljning tas upp i deklarationen följande år. Hur gör jag eftersom jag inte gör någon deklaration?

Mvh

Per Senninge

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inkomster på grund av kapitalvinster ska tas upp som intäkt i inkomstslaget kapital enligt 42 kap. 1 § inkomstskattelagen (IL). Med kapitalvinst avses vinst vid avyttring av tillgångar enligt 41 kap. 2 § IL. Precis som du konstaterar ska du alltså betala skatt för eventuell vinst vid avyttring av bostadsrätten i inkomstslaget kapital, då detta anses vara en tillgång.

Även om du är skattebefriad p.g.a. anställningsinkomst i utlandet ska du ändå deklarera alla dina inkomster i Sverige som vanligt, du är alltså i detta fallet begränsat skattskyldig i Sverige enligt 3 kap. 18 § 10 p. IL och har således deklarationsskyldighet för en eventuell försäljning av lägenheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anton OkicRådgivare