Ska en privatleasad bil tas med i bodelning?

Vid en skilsmässa och vi har en privatleasad bil, vem har rätten till denna? Den står på mig och har

mitt ex rätt att kräva något av denna bil?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Till att börja med kan det vara värt att nämna att makar råder över sin egendom och svarar för sina skulder enligt äktenskapsbalken. Detta betyder att var make inom äktenskapet ses som individuella personer och inte som en gemensam enhet (1 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Ett leasingavtal innebär att det är bilföretaget som äger bilen. Du som skrivit under avtalet och således är part i det har en nyttjanderätt till denna. Att du har en nyttjanderätt till bilen och inte äganderätt innebär bland annat att den inte kommer tas med som tillgång i bodelningen. Eftersom endast du har skrivit på avtalet och inte din före detta partner, är det du som anses ha rätt till bilen. Detta betyder att du ensamt har att betala för den men också ensamt har rätt till den vid en skilsmässa.

Sammanfattningsvis är det du som anses ha nyttjanderätten till bilen och denna kommer inte att tas med i bodelningen.

Med vänliga hälsningar

Axel HelgessonRådgivare